Het mobiliteitsplan ‘Duurzaam, Veilig& Vooruit’ is aangenomen door de raad. In het mobiliteitsplan staat onze visie op mobiliteit voor de komende 23 jaar.
Inhoudsopgave
Via deze pagina houden we u op de hoogte van de voortgang van het mobiliteitsplan.
Raad stemt in met mobiliteitsplan
De gemeenteraad heeft op 22 september 2022 het mobiliteitsplan 'Duurzaam, Veilig & Vooruit' vastgesteld. Bij het raadsvoorstel hoort een reactienota zienswijzen. Hierin staat hoe we met de ingediende zienswijzen zijn omgegaan. Deze reactienota stuurden we aan iedereen die een zienswijze heeft ingediend.
Inhoud mobiliteitsplan en zienswijzen
In Duurzaam, Veilig & Vooruit staat de langetermijnvisie van de gemeente op verkeer en vervoer. We hebben aandacht voor verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid, voor fietsers, voetgangers, bussen, auto’s en vrachtauto’s. In het mobiliteitsplan staat op hoofdlijnen welke maatregelen we hiervoor nodig vinden. Dit is de leidraad voor de investeringen die de gemeente de komende jaren gaat doen. Duurzaam, Veilig & Vooruit bestaat uit drie delen:
We hebben de huidige verkeerssituatie in beeld gebracht, een risicoanalyse uitgevoerd en gekeken naar bestaand beleid, trends & ontwikkelingen en de gewenste infrastructuur.
In maart 2020 hebben wij inwoners gevraagd om knelpunten en complimenten over het verkeer en vervoer in Wijdemeren aan ons door te geven. We hebben ruim 1100 wensen, knelpunten en complimenten ontvangen. Deze reacties zijn geanalyseerd en gebundeld per thema te vinden op een dashboard. De meeste reacties gingen over snelheid, fietsers en verkeersveiligheid.
De volgende visie is geformuleerd en door de gemeenteraad vastgesteld:
We willen een leefbare en duurzame gemeente zijn, waarbij verkeersveiligheid een randvoorwaarde is en toegankelijkheid en bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers zijn gewaarborgd.
De visie is in drie thema's vertaald, namelijk:
- Het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.
- Het stimuleren van duurzame mobiliteit.
- Bereikbaarheid en toegankelijkheid zijn noodzakelijk.
Op basis van bovenstaande visie hebben we de wensbeelden opgesteld voor:
- Fiets
- Voetganger
- openbaar vervoer
- auto
- vrachtverkeer
- parkeren
In zo’n wensbeeld staat welke routes we voor elke vorm van vervoer willen inrichten. En welke kwaliteitseisen we als uitgangspunt nemen voor de realisatie van deze routes.
- Zo gaat het bij fietsroutes bijvoorbeeld om voldoende breedte.
- Op de hoofdroutes voor voetgangers gaat het onderhoudsniveau omhoog. Zo wordt het logischer om voor deze duurzame vervoerswijzen te kiezen.
- Voor het wensbeeld auto willen we op een aantal wegen de snelheid verlagen. De weginrichting moet dan voldoen aan de zogenaamde richtlijnen van het CROW: Duurzaam Veilig.
- We willen vrachtverkeer zo snel mogelijk naar de provinciale wegen leiden. Zo zorgen we voor meer leefbaarheid en veiligheid op de wegen in Wijdemeren.
Inwoners hebben kunnen reageren op deel B (wensbeelden en opzet mobiliteitsplan). Deze zogenaamde zienswijzen hebben we beantwoord in een reactienota. Ook is het rapport Duurzaam, Veilig & Vooruit op een aantal punten aangepast.
De zienswijzen gingen vooral over:
- het vrachtwagenverbod op de Middenweg, het Noorder- en Zuidereinde
- het verlagen van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur
Openbaar vervoer-aanbieders (busmaatschappijen) en de brandweer hebben zorgen over een lagere snelheid. Bus en brandweer gaan dan langer over hun ritten doen. In het Mobiliteitsplan staat daarom dat de snelheid alleen omlaag gaat, als dat ook kan. Ook gaan we bij de snelheid remmende maatregelen kijken hoe we die zo vriendelijk mogelijk maken voor hulpdiensten en bussen, én effectief voor auto’s.
Beperking vrachtvervoer Middenweg
Op 24 oktober 2024 heeft de Gemeenteraad van Wijdemeren de Uitgangspuntennotitie voor de herinrichting Middenweg goedgekeurd. Er zijn een aantal aanpassingen gedaan in het Mobiliteitsplan 2045. Zo krijgt fietsverkeer vanuit Nederhorst Den Berg richting Kortenhoef geen voorrang op het gemotoriseerde verkeer bij de oversteek van het tweerichtings fietspad. Er wordt nog niet besloten tot een parkeerverbod. Eerst wordt de parkeerbehoefte onderzocht, samen met bewoners en ondernemers. Hierbij is wel het uitgangspunt dat parkeren niet op fietspaden plaatsvindt en het fietsverkeer niet hindert. Deze besluitvorming sluit aan op het Mobiliteitsplan uit 2022, waarin de wegontwerpen en verkeersaanpassingen zijn vastgelegd.
Noorder- en Zuidereinde
Inwoners hebben reacties ingestuurd over de hoeveelheid en de snelheid van het (vracht)verkeer op het Noorder- en Zuidereinde. Voor het Mobiliteitsplan hebben we analyses gemaakt over hoeveel verkeer over onze wegen rijdt en met welk doel. Daaruit blijkt dat het Noorder- en Zuidereinde een functie hebben als gebiedsontsluitingsweg. Dat betekent dat de snelheid op deze wegen niet verder omlaag gaat. Wel gaat de gemeente voor het Noordereinde op zoek naar een optimale inrichting voor fietsers, automobilisten, bewoners en natuur. Een goede inrichting van de weg verhoogt de verkeersveiligheid.
Fietspad Kerklaan en Middenweg
In het mobiliteitsplan staat dat Wijdemeren een haalbaarheidsonderzoek gaat doen naar een fietsverbinding tussen de Kerklaan en Middenweg. Bij dit onderzoek houden we natuurlijk rekening gehouden met de bestaande bebouwing. Ook moet duidelijk worden wat de impact van de fietsroute op het Natura 2000-gebied is. Daarna weten we of het mogelijk is om deze fietsverbinding aan te leggen.
De Kwakel
Inwoners hebben zorgen over de veiligheid op de Kwakel. Op deze weg wil de gemeente een officiële 30 kilometer-zone maken. Nu is er alleen een adviessnelheid van 30 kilometer per uur.
Proces
Het proces om tot dit mobiliteitsplan te komen is opgedeeld in drie delen:
Participatie
Bij de start van het project (januari 2020) konden inwoners hun wensen en knelpunten over verkeer op een online kaart invullen. Hier zijn 1.106 reacties ingevuld. Ook is elk deelproduct besproken met de klankbordgroep, waarin diverse belanghebbendenorganisaties vertegenwoordigd waren. In november 2021 was er een uitgebreide participatieronde, op basis van de bevindingen in Deel A en B. Na terugkoppeling van de 363 reacties en verwerking in het plan konden inwoners dit voorjaar een zienswijze op het mobiliteitsplan Duurzaam, Veilig en Vooruit indienen. De 33 ingediende zienswijzen zijn verwerkt in de reactienota.
Ieder jaar beslist de gemeenteraad welke projecten we mogen uitvoeren. In het mobiliteitsplan staat in grote lijnen wat we belangrijk vinden. Hoe dat er in uw wijk of straat precies uit gaat zien, weten we nog niet. Als we iets gaan uitvoeren gaan we eerst in gesprek met inwoners.
Voorbeeld:
In een straat is het wegdek slecht en moet het riool vervangen worden. Volgens ‘Duurzaam, Veilig & Vooruit’ willen we straat er zo uit laten zien dat het voor auto’s logisch is dat ze niet harder dan 30 kilometer per uur rijden. Maar we gaan wel aan hulpdiensten en de busmaatschappij vragen of dat voor hen ook kan. Vervolgens vragen we aan de bewoners hoe zij willen dat hun straat eruit komt te zien. Met al die input maken we het plan.
Documenten en links
- Mobiliteitsplan 'Duurzaam, Veilig & Vooruit'
- Infographic mobiliteitsplan
- Reactienota zienswijzen
- Overzicht aanpassingen na indiening zienswijzen
- De wensbeelden online tot in detail
- Presentatie bewonersavonden
- Presentatie aan raad
- Knelpunten en complimenten geanalyseerd en gebundeld per thema
- Richtlijnen van het CROW: Duurzaam Veilig