U bent het niet eens met en besluit van de gemeente. U kunt dan bezwaar maken. Met een bezwaar kunt u soms een beslissing tegenhouden.
Wat moet u weten
U kunt alleen schriftelijk bezwaar maken.
Voorwaarden
- Het besluit moet aan u gericht zijn of u moet belanghebbende zijn.
- U bent het niet eens met het besluit, óf;
- U bent het er niet mee eens dat de gemeente géén besluit heeft genomen, óf;
- U vindt dat de gemeente het besluit te laat heeft genomen.
U maakt bezwaar binnen 6 weken nadat het besluit is genomen. Alle officiële bekendmakingen worden digitaal gepubliceerd. De bekendmakingen blijven we publiceren in Wijdemeren Informeren, maar deze vorm is niet meer rechtsgeldig.
Belanghebbenden
U kunt ook bezwaar maken als het besluit niet aan u gericht is. U moet dan rechtstreeks belang hebben bij het besluit.
Dat is bijvoorbeeld wanneer:
- u naast een café woont waarvan de eigenaar een verruiming van de openingstijden heeft aangevraagd.
- U kunt een evenement zien waarvoor een evenementenvergunning is aangevraagd.
Wat moet u doen
In uw bezwaar geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit. Dit moet er in elk geval in staan:
- uw naam, adres en telefoonnummer
- de datum waarop u het bezwaar schrijft
- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie meesturen, of het referentienummer van het besluit doorgeven.
- de reden voor uw bezwaar
- uw handtekening
Maakt u voor iemand anders bezwaar? Dan moet dat duidelijk in het bezwaar staan. Als u geen advocaat bent, dan heeft u een machtiging nodig om voor deze persoon bezwaar te maken. Dit is een bewijs waarin staat dat u toestemming heeft voor deze persoon bezwaar te maken.
Stuur uw bezwaar naar het onderdeel van de gemeente dat het besluit heeft genomen. Of dat het besluit had moeten nemen. Dat kan zijn:
- het college van burgemeester en wethouders
- de burgemeester
- de gemeenteraad
Het adres waar het bezwaar naartoe moet, staat onder aan het besluit.
Als u bezwaar maakt, krijgt u eerst een ontvangstbevestiging. Daarin staan de namen en telefoonnummers van de personen met wie u contact kunt opnemen over uw bezwaarprocedure.
Als uw bezwaar niet aan de eisen voldoet, krijgt u hiervan schriftelijk bericht. U kunt er dan nog voor zorgen dat uw bezwaar aan de eisen voldoet. Doet u dat niet, dan wordt uw bezwaar niet in behandeling genomen (niet-ontvankelijk verklaard). U krijgt dan ook geen uitnodiging voor de hoorzitting.
- Meestal krijgt u ook een uitnodiging voor een hoorzitting bij de bezwaarschriftencommissie.
- De commissie kan ook andere mensen uitnodigen die belang hebben bij het besluit.
- U kunt op die zitting uw standpunt uitleggen, net als de andere belanghebbenden.
- U kunt een advocaat of een andere vertegenwoordiger uitnodigen, maar dat hoeft niet.
- Van de hoorzitting wordt een geluidsopname of verslag gemaakt.
De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie brengt advies uit. Dit advies wordt gestuurd aan het College van burgemeester en wethouders. Het college neemt daarna een nieuw besluit.
In totaal duurt de behandeling van uw bezwaar maximaal 12 weken. Dit start na de periode waarin bezwaar kan worden gemaakt. De periode mag een keer met 6 weken verlengd worden.
Wilt u uw bezwaar intrekken? Stuurt u dan schriftelijk uw verzoek naar onderdeel waar u uw bezwaar heeft ingediend. Vermeld hierbij tevens het kenmerk dat op uw ontvangstbevestiging staat.
Kosten
Bezwaar maken is gratis.
Contact
Bel 14 035 of vul het contactformulier in.