Plan: | Oppad 2 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-co00 |
De woningen worden ontsloten via het Oppad en De Drie Kampjes. Deze wegen sluiten aan op de Oud-Loosdrechtsedijk.
In de huidige situatie is het zuidelijk deel van het terrein in gebruik als parkeervoorziening bij Het Trefpunt. In de toekomstige situatie zullen zowel Het Trefpunt als parkeervoorziening verdwijnen.
In plaats daarvan worden zullen woningen worden gebouwd en nieuwe parkeervoorzieningen worden aangelegd. Er wordt daarbij uitgegaan van een combinatie van parkeren op het eigen terrein bij enkele van de nieuw te realiseren woningen en de aanleg van parkeerplaatsen in het openbaar gebied.
De benodigde parkeervoorzieningen in het bestemmingsplangebied zijn bepaald volgens de beleidsregels van de gemeente. Daarnaast is door middel van onderzoek door verkeerskundig bureau GoudappelCoffeng bepaald dat de beoogde parkeeroplossing voldoende parkeermogelijkheden biedt in de omgeving van het plangebied.
De gemeente Wijdemeren hanteert beleidsregels op het gebied van parkeren. De beleidsregels zijn vastgesteld door burgemeester en wethouders van Wijdemeren op 6 februari 2006. In het beleid is onder andere een parkeernormering opgenomen voor verschillende functies. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen de kernen en het landelijk gebied. De lintbebouwing in Ankeveen en Oud-Loosdrecht nemen, vanwege de intensiteit van de lintbebouwing, een aparte positie in. Voor Ankeveen en Oud-Loosdrecht worden normen gehanteerd die overeenkomen met het landelijk gebied.
Het college van burgemeester en wethouders hanteert voor eengezinswoningen een norm van 2,2 parkeerplaatsen per woning voor woonfuncties in Oud-Loosdrecht. Voor een voorziening als Het Trefpunt geldt, conform de norm voor het landelijk gebied, een norm van 11 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlakte (BVO).
Beleidsregels houden een verplichting van het bestuur in om in normale gevallen overeenkomstig de beleidsregel te handelen. De beleidsregels vinden hun oorsprong in artikel 4:81 Awb. Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid. In dit geval vloeit de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels voort uit de bouwverordening.
De bouwverordening geeft aan in welke gevallen burgemeester en wethouders ontheffing kunnen verlenen, namelijk indien het voldoen aan de bepalingen door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit of indien op een andere manier in de nodige parkeerruimte wordt voorzien (artikel 2.5.30.4). Deze flexibiliteit is door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders gegeven en hoeft niet nog eens in een andere vorm in de beleidsregel terug te komen. De aanwezigheid van bijzondere omstandigheden, c.q. alternatieven moeten door de aanvrager worden aangetoond.
bestaande situatie
In de bestaande situatie is in het bestemmingsplangebied een voorziening aanwezig met een oppervlakte van circa 500 m2. Dit levert voor de bestaande situatie de volgende berekening op:
oppervlakte (BVO) | norm (ppl/100m2 BVO) | parkeerplaatsen benodigd | |
Voorziening | 500 m2 | 11 | 55 |
In de huidige situatie zijn in het bestemmingsplangebied 30 parkeerplaatsen aanwezig.
nieuwe situatie
In de nieuwe situatie worden 10 woningen gerealiseerd. Dit levert voor de bestaande situatie de volgende berekening op:
aantal | norm (ppl/woning) | parkeerplaatsen benodigd | |
Woningen | 10 | 2,2 | 22 |
In het stedenbouwkundig plan zijn de te realiseren parkeervoorzieningen indicatief ingetekend. Binnen het plangebied zullen in totaal 28 parkeerplaatsen worden aangelegd, waarvan 6 op eigen terrein en 22 in openbaar gebied.
parkeervoorzieningen nieuwe situatie (indicatief)
parkeerbalans
Parkeerplaatsen | norm | verschil | |
Bestaand | 30 | 55 | -25 |
Toekomstig | 28 | 22 | +6 |
Dit betekent dat in de toekomstige situatie de parkeersituatie voldoende parkeerplaatsen aanwezig zullen zijn.
Op de locatie wordt niet voldaan aan het uitgangspunt van de beleidsregels dat parkeervoorzieningen op eigen terrein worden aangebracht.
In het concept-stedenbouwkundig plan kunnen zes parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Tweeëntwintig parkeerplaatsen zullen worden gerealiseerd in het openbaar gebied.
De gemeente hecht belang aan de ontwikkeling van betaalbare woningen in het plangebied. Voor de bijbehorende parkeervoorzieningen kan ruimte worden gemaakt in het openbaar gebied, dat in samenhang met de woningbouwontwikkeling opnieuw zal worden ingericht. Een parkeeroplossing deels in het openbaar gebied is in dit geval een goed alternatief voor het volledig parkeren op eigen terrein. Bij het verlenen van omgevingsvergunning kan het college te zijner tijd dus goed gemotiveerd afwijken van de beleidsregel ten aanzien van het parkeren op eigen terrein.
Ondersteunend aan de bovenstaande berekening volgens het gemeentelijk beleid is door verkeerskundig adviesbureau GoudappelCoffeng een parkeeronderzoek gedaan (Parkeeronderzoek herontwikkeling Kindertrefpunt Oud Loosdrecht, GoudappelCoffeng, 3 augustus 2012). In het onderzoek is nagegaan of de parkeervraag van de nieuwe ontwikkeling in de bestaande omgeving opgevangen kan worden. Uit het parkeeronderzoek blijkt dat er voldoende parkeercapaciteit in de nieuwe situatie is om de parkeervraag op te vangen. Het rapport is opgenomen als bijlage 1 van dit bestemmingsplan. Hieronder worden de resultaten kort samengevat.
parkeerdrukmeting
Op woensdag 9 mei en zaterdag 12 mei 2012 is rondom het Oppad in Oud-Loosdrecht een parkeerdrukmeting uitgevoerd. In de omgeving is het aantal geparkeerde auto’s geteld. Het aantal geparkeerde auto’s is vervolgens afgezet tegen de beschikbare capaciteit in de omgeving. Deze verhouding tussen bezette parkeerplaatsen en de beschikbare capaciteit geeft de parkeerdruk weer. De parkeerdrukmeting is uitgevoerd op het moment dat het Kindertrefpunt niet in gebruik is, zodat de parkeervraag van het Kindertrefpunt in de huidige parkeerbehoefte buiten beschouwing blijft, omdat deze functie in de toekomst zal verdwijnen.
Uit de parkeerdrukmeting blijkt dat binnen acceptabele loopafstand van de ontwikkeling 277 parkeerplaatsen beschikbaar zijn, waarvan 179 parkeerplaatsen op het drukste moment bezet zijn. Het drukste moment is op zaterdagmiddag en de parkeerdruk bedraagt op dat moment in het gebied 65% (179 bezette plekken van de in totaal 277 beschikbare parkeerplaatsen). Op een werkdag is overdag de parkeerdruk 34% en op een werkdagavond 44%. Er zijn dus op alle getelde momenten parkeerplaatsen binnen acceptabele loopafstand van de ontwikkeling beschikbaar.
parkeervraag
De nieuwe ontwikkeling bestaat uit negen rijtjeswoningen en één villa. In onderstaande tabel is de parkeervraag van de nieuwe ontwikkeling weergegeven, op basis van de vastgestelde parkeernormen van de gemeente Wijdemeren.
Parkeervraag nieuwe ontwikkeling Oud-Loosdrecht (bron: Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijdemeren)
In de tabel is de maximale parkeervraag weergegeven en de parkeervraag op momenten rekening houdend met de aanwezigheidspercentages.
Gedurende de dag gebruiken mensen de auto, waardoor deze niet de gehele dag bij het huis geparkeerd hoeft te worden. Mensen gaan naar het werk of bijvoorbeeld boodschappen doen. De vrije parkeerplaats kan in dat geval door iemand anders mogelijk worden benut. Zo ontstaat dubbelgebruik. Door te rekenen met aanwezigheidspercentages wordt rekening gehouden met de parkeervraag op verschillende momenten van de dag.
De gehanteerde aanwezigheidspercentages, afkomstig van de gemeente Wijdemeren, zijn weergegeven in onderstaande tabel.
Aanwezigheidspercentages gedurende de week (bron: Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijdemeren)
De maximale parkeervraag van de nieuwbouw bedraagt 22 parkeerplaatsen, inclusief parkeerplaatsen voor bezoekers. Deze parkeerplaatsen zijn alleen nodig op het moment dat alle bewoners van de woningen thuis zijn of dat de parkeerplaatsen niet openbaar zijn. Op werkdagmiddagen en zaterdagmiddag kan voor de woningen worden volstaan met 14 parkeerplaatsen.
Parkeervraag versus parkeeraanbod
De huidige 30 parkeerplaatsen rondom het Kindertrefpunt verdwijnen door de ontwikkeling. Bij de nieuwe ontwikkeling komen 28 parkeerplaatsen terug (22 in openbaar gebied en 6 op eigen terrein). Naast een afname van parkeeraanbod neemt de parkeervraag toe, omdat het Kindertrefpunt nu niet is meegeteld in de parkeerdrukmeting en de woningen op deze locatie worden gerealiseerd. In onderstaande tabel zijn de gevolgen van de toenemende parkeervraag en de afnemende parkeercapaciteit weergegeven. De huidige parkeerdruk is bepaald op basis van de gehouden parkeerdrukmeting, waarin bij het Kindertrefpunt geen activiteiten waren en dus ook geen parkeervraag voor is geteld.
Gevolgen toenemende parkeervraag
Als gevolg van de ontwikkeling neemt de parkeerdruk op het drukste moment toe tot 70%. Voor een woonwijk wordt een parkeerdruk tot 85-90% op de drukste momenten als acceptabel beschouwd.
Het aantal parkeerplaatsen dat in het stedenbouwkundig plan is opgenomen, en die in het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, is dus voldoende voor de beoogde ontwikkeling.
De beoogde parkeeroplossing voldoet aan het gemeentelijk beleid. In het bestemmingsplan is voldoende ruimte opgenomen om de benodigde parkeervoorzieningen voor de nieuwe functie te realiseren.
Uit het uitgevoerde parkeeronderzoek blijkt eveneens dat de de beoogde parkeeroplossing voldoende parkeermogelijkheden biedt in de omgeving van het plangebied.
Het plan kan wat betreft de parkeersituatie dus goed in de omgeving worden ingepast.