Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Gemeenteraad

De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente. De inwoners kiezen elke 4 jaar nieuwe leden.

Gemeenteraad

De gemeenteraad bepaalt in hoofdlijnen de kaders van het gemeentebeleid. Ook controleert de gemeenteraad of het college van burgemeester en wethouders het beleid uitvoert zoals besloten.

De gemeenteraad gaat niet over alles. Sommige zaken- bijvoorbeeld de hoogte van uitkeringen- worden landelijk geregeld. En er zijn zaken die provinciaal worden geregeld. Daar kunnen raadsleden niets aan veranderen. Er zijn ook zaken waarin Wijdemeren samenwerkt met omliggende gemeenten.

Vergaderingen gemeenteraad

De gemeenteraad vergadert volgens het BOB-model: Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming.

Beeldvorming

Iedere maand zijn er 2 à 3 avonden waarop de raad zich laat informeren over onderwerpen waarover een besluit genomen moet worden.

Oordeelsvorming 

De gemeenteraad heeft 3 raadscommissies die onderwerpen voor de raad voorbereiden. Tijdens deze raadsperiode werkt de raad met de volgende raadscommissies:

  • Maatschappelijke Sociale Zaken (MSZ)
  • Ruimte en Economie (R&E)
  • Bestuur en Middelen (B&M)

De commissievergaderingen vinden meestal plaats op dinsdag, woensdag en donderdag. Wanneer er veel, of juist weinig onderwerpen te bespreken zijn, dan kunnen commissies worden samengevoegd, of vervalt een avond.

De agenda’s voor de vergadering worden voorbereid door de Agendacommissie en zijn 14 dagen voor de vergadering beschikbaar. 

De raadscommissies zijn samengesteld uit ten hoogste twee raadsleden/commissieleden per fractie. De voorzitter van de raadscommissie is altijd een raadslid.

In de commissie bespreken de raadsleden voorstellen van het college, van ander raadsleden of van inwoners. Raadsleden kunnen vragen stellen over de voorstellen aan het college en de andere raadsleden. Na de beraadslagingen geeft de gemeenteraad advies aan de gemeenteraad over de besluitvorming van een voorstel. Naast voorstellen bespreken de raadsleden ook ingekomen brieven, aan de hand van een behandelvoorstel, of de inbreng van insprekers.

Besluitvorming 

De  gemeenteraad bespreekt de adviezen van de raadscommissies en neemt een besluit genomen. De burgemeester is de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad vergadert elke maand op de donderdag, in de week na de raadscommissievergaderingen.

Alle vergaderingen zijn openbaar tenzij wet of regelgeving bepaalt dat er geheimhouding nodig is.

Rechten raad

De gemeenteraad heeft het recht van:

  • initiatief (raadsleden kunnen een eigen plan inbrengen in de raad)
  • een motie indienen (raadsleden vragen het college van burgemeester en wethouders om een bepaald plan uit te voeren of zij vertellen in een korte verklaring wat zij van een bepaald onderwerp vinden)
  • amendement (raadsleden kunnen vragen om veranderingen in raadsbesluiten)
  • informatie (raadsleden kunnen mondelinge en schriftelijke vragen stellen aan de burgemeester of de wethouders)
  • interpellatie (raadsleden kunnen vragen voor een debat met een lid van het college van burgemeester en wethouders waarin hij/zij bijvoorbeeld moet verantwoorden hoe het gaat met de uitvoering van een bepaald plan
  • onderzoek (raadsleden kunnen onderzoek doen naar een bepaald onderwerp, door bijvoorbeeld een deskundige in te huren. Raadsleden krijgen ook hulp van de rekenkamer die onderzoekt of het gemeentelijk geld goed besteed is)

Commissies

Naast de drie eerder genoemde raadscommissies heeft de gemeenteraad drie speciale commissies ingesteld:

  • Auditcommissie (gemeentefinanciën)
  • Werkgeverscommissie (personeelszaken van de raad)
  • Hoorcommissie (horen van indieners van zienswijze op ruimtelijke plannen)

Een bijzondere commissie is de rekenkamer. Zij gaan over de financiële stukken.

De regels over de vergaderingen van de raad en de commissie zijn neergelegd in verordeningen.

Deze commissie bestond uit raadleden en vergaderingen waren openbaar. In 2024 heeft de gemeenteraad een nieuwe verordening vastgesteld.

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • dat voortaan ook leden van buiten de gemeenteraad benoemd kunnen worden. Ze moeten dan al wel lid zijn van een raadscommissie
  • dat de vergaderingen voortaan in principe openbaar zijn

De commissie heeft tot taak het adviseren van de raad in zijn controlerende functie bij het toezicht houden op de betrouwbaarheid en relevantie van de verslaglegging ten behoeve van de raad, de effectiviteit van de beheersing van risico’s binnen de gemeente, de opdracht aan en het functioneren van de accountant, en opzet en werking van de verbijzonderde interne controle.

De commissie geeft aan de raad advies over de aanwijzing van een accountant.

De commissie heeft regelmatig overleg met de accountant, de wethouder financiën en de ambtenaren die het college ondersteunen. De voorgenomen controles van de accountant en de voorgenomen interne controles en tussentijdse rapportages van het college.

Verordening auditcommissie Wijdemeren 2024

De taken en bevoegdheden van de commissie kunt u lezen in de Verordening auditcommissie Wijdemeren 2024.

Heeft u kunnen vinden wat u zocht?