Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Naamgebruik

U kunt u een andere achternaam gebruiken. De gemeente verandert dan de naam die de overheid gebruikt in de communicatie met u.

Aanvragen wijzigen naamgebruik

Wat moet u weten

Een wijziging van uw achternaam noemen we ook wel aanduiding naamgebruik. De gemeente verandert met een aanvraag uw aanschrijfnaam, maar niet de naam waarmee u bent geboren. Uw geboortenaam blijft in uw officiƫle papieren staan, zoals in uw paspoort en rijbewijs.

Voorwaarden

U kunt een aanduiding naamgebruik aanvragen als u:

  • getrouwd bent
  • een geregistreerd partnerschap hebt
  • gescheiden bent
  • weduwe of weduwnaar bent geworden

Voor het naamgebruik zijn er 4 mogelijkheden:

  • uw eigen naam
  • uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner
  • de naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam
  • de naam van uw partner

Wat moet u doen

Aanvragen

U kunt een aanduiding naamgebruik op verschillende manieren regelen:

  • U doet een digitale aanvraag
  • U kunt een afspraak maken voor een aanvraag bij de balie van het gemeentehuis

U kunt het aanvraagformulier ook telefonisch aanvragen of afhalen bij burgerzaken. Lever het ingevulde formulier in bij burgerzaken, samen met een geldig legitimatiebewijs (kopie). U kunt het ook opsturen naar:

Gemeente Wijdemeren
Aan: Burgerzaken
Postbus 190
1230 AD Loosdrecht

De gemeente bekijkt of u een andere naam mag gebruiken. U krijgt een schriftelijke bevestiging als uw aanvraag is verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP).

Meenemen

U neemt bij de aanvraag een geldig identiteitsbewijs mee.

Doet u de aanvraag per post? Stuur dan een kopie van uw identiteitsbewijs mee.

Meer informatie

Heeft u kunnen vinden wat u zocht?