De gemeente Wijdemeren gaat een plan maken om de dienstverlening te verbeteren. Wijdemeren heeft eind vorig jaar een nulmeting laten doen naar de beleving van de dienstverlening. Hieruit blijkt dat Wijdemeren gemiddeld een 6 scoort. De gemiddelde score bij vergelijkbare onderzoeken is een 7.

Een extern bureau heeft eind 2023 een tevredenheidsonderzoek naar de dienstverlening gedaan. Hoe tevreden zijn inwoners, ondernemers en bezoekers over de dienstverlening? Met de uitkomsten van deze nulmeting gaat Wijdemeren aan de slag om haar dienstverlening te verbeteren. Hiervoor komt een meerjarig uitvoeringsplan. Dit plan is nodig om structureel en beter aan te sluiten bij de behoeften van inwoners en moet leiden tot een hogere tevredenheid.

Belangrijkste onderwerpen

De dienstverlening van Wijdemeren scoort gemiddeld een 6. Deze score is lager dan het gemiddelde van gemeenten waar het onderzoeksbureau vergelijkbare opdrachten voor uitvoert: gemiddeld een 7. De belangrijkste onderwerpen uit het rapport die aandacht vragen zijn melding openbare ruimte; aanvraag vergunning; het stellen van een algemene vraag of verzoek; bezwaar maken; het bijwonen van de door de gemeente georganiseerde activiteiten; inzageverzoeken en telefonie en e-mail.

Ook is dienstverlening onderdeel van het organisatieherstelplan en een belangrijke pijler voor de raad. De belangrijkste doelen in het herstelplan zijn: heldere servicenormen, werkprocessen, kanaalsturing en één ingang voor de afhandeling van de eenvoudige (eerstelijns) en verdiepende (tweedelijns) vragen van de inwoner. In het uitvoeringsplan komt hier dan ook de focus op te liggen.

woensdag 1 mei 2024