Het college van burgemeester en wethouder (B&W) vraagt de gemeenteraad om een aanvullend krediet van € 1.200.000. Dit bedrag is nodig voor de afronding van de herinrichting van de Nieuw-Loosdrechtsedijk. De extra kosten zijn het gevolg van onvoorziene omstandigheden, het passeerbaar houden van het werk tijdens fase 1, de aanpassing van het ontwerp van de recreatieboulevard en schade door rijgedrag van weggebruikers. De derde en laatste fase van de werkzaamheden start op 30 september en is naar verwachting klaar in april 2025.

De Nieuw-Loosdrechtsedijk in Boomhoek en Muyeveld is toe aan een opknapbeurt. Het wegdek is slecht en de afwatering en riolering zijn toe aan vernieuwing. Voor een nieuwe, veilige dijk heeft de raad een krediet van € 7.114.123 toegekend. Dat blijkt niet genoeg te zijn. Voor de volledige afronding van het project is nog € 1.200.000 nodig.

Extra kosten voor passeerbaarheid

“We hebben extra kosten moeten maken vanwege meerwerk en onvoorziene omstandigheden”, legt wethouder Verkeer en Vervoer, Gert Zagt, uit. Zo bleek de werkelijke situatie van bijvoorbeeld riool-aansluitingen en/of de hoogteligging van het riool anders dan op tekening. “Een andere grote kostenpost was het passeerbaar houden van het werk tijdens fase 1.” Het eenrichtingingsverkeer langs het werkvak leidde tot extra kosten voor verkeersregelaars, de inzet van een slagboom en een tijdelijke verkeersregelinstallatie.

Verder veroorzaakte het rijgedrag van weggebruikers schade aan de bestrating, waardoor extra verkeersregelaars en bewaking moesten worden ingezet. Het ontwerp van de recreatieboulevard is tijdens het project aangepast, wat eveneens leidde tot extra kosten. Ten slotte werd, als gevolg van vertragingen, een derde bouwperiode ingesteld, wat resulteert in extra kosten.

Nut en noodzaak wegafsluiting

Uit de evaluatie van fase 1 bleek dat de nodig was om tijdens fase 2 de dijk volledig af te sluiten. Alleen dan kon het werk veilig, voorspelbaar en kwalitatief goed worden gedaan. Uit de evaluatie van fase 2 trekken gemeente en aannemer de conclusie dat de afsluiting heeft geleid tot veiligere werkomstandigheden, ook voor de omgeving. Het werk kon veiliger en beter worden gedaan. Gert Zagt: “We realiseren ons heel goed dat de werkzaamheden overlast veroorzaken. Zeker omdat door de ligging van de Nieuw-Loosdrechtsedijk de omleidingsroute lang is. Maar het is in onze ogen de enige manier om te zorgen dat er voor de komende 40 tot 50 jaar een mooie, veilige dijk ligt.”

Vanuit de gemeente is bij de uitvoerder aangedrongen op betere communicatie tussen uitvoerder en bewoners. Uit de evaluatie, inclusief enquête onder aanwonenden, blijkt dat dit ook gebeurd is. “Natuurlijk zijn er nog steeds aandachtspunten. KWS heeft ons beloofd om de inzet van de omleidingsborden te verbeteren, zeker nu we moeten concluderen dat de omleiding via Google Maps heel moeilijk in te regelen is.” In fase 2 was er meer duidelijkheid over de bereikbaarheid. De verwachting voor fase 3 is dat de werkzaamheden volgens plan kunnen verlopen.

Planning en uitvoering

De derde en laatste fase van de werkzaamheden start op 1 oktober 2024 en is naar verwachting afgerond in april 2025. Met omwonenden en ondernemers is afgesproken dat de dijk op 1 april 2025 weer passeerbaar is, op tijd voor de start van het vaarseizoen. De werkzaamheden beginnen aan de oostkant nabij huisnummer 297. Aannemer KWS werkt vervolgens richting Nieuw-Loosdrecht. Het gaat dan onder andere om het uitbreken van de oude weg, het aanleggen van nieuwe riolering en asfalt en het herstellen van inritten en bermen.

De volledige planning voor fase 3 is te vinden op de site en in de KWS bouwapp. Via deze app brengt de aannemer belangstellenden direct op de hoogte van werkzaamheden en andere ontwikkelingen. De informatie via de app is altijd actueel. Kijk hiervoor op www.wijdemeren.nl/Nieuw-Loosdrechtsedijk.

vrijdag 14 juni 2024